Tio steg för att ge testavdelningen respekt

Jag tror att många testavdelningar inte möts av den respekt de borde, eller skulle vilja. Här är tio tips som framför allt passar en testavdelning som jobbar med samma produktflora en längre tid.

1. Anställ motiverad personal
Testarna är självfallet den absolut viktigaste tillgången för en testavdelning, och därmed är anställningarna de allra viktigaste besluten. Om du är en omotiverad testare (så läser du väl inte detta); leta överallt, och hitta motivationen, eller leta efter ett annat jobb.

2. Skriv bra buggrapporter
Buggrapporter är den mesta leverabeln, och är det som de flesta ser av testarbetet. Riktigt bra buggrapporter inger förtroende, och förbättrar indirekt produkten.

3. Lär dig produkten och teknologierna
Ju mer du kan om produkten och dess användning, desto fler viktiga testidéer kommer du att ha. Ju mer du kan om interagerande teknologier, desto snabbare kan du testa, och desto mer giltig blir din testning. Och lär dig mer om testning!

4. Var ödmjuk och respektfull
Ha ett sätt såsom du önskar att utvecklarna ska vara. Vänd andra kinden till om det behövs.

5. Klaga inte på kraven/processen/medarbetarna
Att bara kritisera kraven/processen/medarbetarna är oftast kontraproduktivt. Tänk på att alla bidrar till helheten, och det är den som är det viktiga. Om det skulle ta två år att skriva kompletta och testbara krav, så kanske det inte är värt att göra.

6. Kommunicera tydligt och ofta
Icke-testare vet faktiskt inte så mycket om hur vi tänker, och varför vårt jobb som testare är så svårt. Intern marknadsföring behövs; kanske i form av en enkel presentation för övriga medarbetare, inkusive cheferna.

7. Fokusera testningen på det som är viktigast
Lyssna på vad alla andra vill ha testat, men kom ihåg att vad de efterfrågar kanske inte är det som de behöver. Att kunderna har nytta av produkterna är målet, att pröva om det är sant är utmaningen. Testa djupt där det behövs.

8. Ha hjärtat på rätta stället
Du ska känna för produkten, vilja att den ska vara så bra som möjligt, men ändå försöka förstöra den…

9. Var stolt och glad
Det kommer lysa igenom att du är nöjd med ditt jobb; det svåraste kanske är att se till att ha något att vara stolt och glad över.

10. Gör ditt bästa!

 

About Rikard Edgren

Rikard Edgren Qamcom Research & Technology Började med testning 1998 (svenska Outlook 2000) som ett steg på vägen mot att bli programmerare, och blev kvar i det roligaste och mest kreativa yrket. Humanistisk utbildning, fr.a. filosofi och musikvetenskap. Jobbar som testexpert på Qamcom Karlstad, innan dess 11 år med ett interaktivt visualiseringsprogram (TIBCO Spotfire), skriver på bloggen www.thetesteye.com, talar ibland på EuroSTAR. Författare till The Little Black Book on Test Design.