* Det funkar på min dator…
* Är du säker att du testar på rätt version…
Liknande kommentarer och frågor har många testare fått och frågeställningen verkar vara hur vi ska få utvecklare att ändra sig så de slutar komma med dessa kommentarer. Min teori är att det är fel frågeställning. Vi borde istället se vad vi kan göra för att de ska se oss som de värdefulla kollegor vi är. Jag tror att det viktigaste för att komma dit är att de får förtroende för oss. Det här är vad jag gjort för att få det förtroendet, det har fungerat för mig ni får gärna berätta vad som fungerat för er.
Yrkesstolthet
När jag och min bror var små så älskade han att bygga med LEGO. Han kunde sitta i timmar och bygga och vår mor gav honom massor av beröm för att han hade byggt fina saker. Själv var jag mer intresserad av hur saker fungerade och kvalitet än jag var av att skapa. En dag testade jag ifall hans plan kunde flyga; resultatet blev att planet störtade och vi hade LEGO på hela köksgolvet. Här hade man kunnat tro att vår mor skulle ge mig beröm för att jag hittat detta ganska stora designproblem men nej, hon blev upprörd över att jag hade sönder min lillebrors LEGO.
Detta är ett ganska tydligt exempel på att samhället premierar utvecklarnas arbete framför testarnas. Det finns flera, jag hade kunnat ta något från mitt yrkesverksamma liv istället men jag är övertygad att ni alla har sådana historier. Det viktiga är att utvecklare ofta får höra vilket bra jobb de gör och det leder till att de har en yrkesstolthet. Jag tror att vi måste få det också på något sätt. Det som hjälpt mig känna yrkesstoltheten är att jobba med andra personer som jag tycker är riktigt bra. Detta triggar mig att hela tiden bli bättre.
Älska test
En annan sak jag tror är viktig i sammanhanget är att utvecklare i stor utsträckning ser utveckling som mer än ett jobb. Många jag arbetar med eller har arbetat med gillar verkligen utveckling. Jag tror att om man vill få en utvecklares förtroende så hjälper det om man brinner för det man gör, alltså att man älskar test lika mycket som de älskar utveckling.
Jag läser böcker och bloggar av andra testare som jag ser upp till för att få inspiration. Sedan försöker jag lära mig nya saker för att förändra mitt arbete så att det hela tiden blir bättre och bättre men det viktigaste för mig är nog ändå att träffa andra testare och diskutera alla idéer och se vad de har lyckats med. På så sätt lyckas jag känna att test alltid är något nytt och spännande.
Visa vad du tillför
Utvecklare är ganska praktiska personer och om de inte vet vad vi gör har de svårt att få förtroende för vårt arbete. Den här biten tycker jag är den svåraste för det räcker inte med att köra ett antal testfall utan det måste vara saker som tillför något för dem. Hjälpa till att kodgranska ur ett testperspektiv eller diskutera med kunderna för att få fram information och problem tidigt har för mig fungerat bättre än att köra testfall efteråt för att tillföra något som gör deras arbete lättare.
Slutligen
Min LEGO byggande bror jobbar numera som scrum master och han gav mig ett par sista saker han tyckte skulle vara med här. När utvecklarna ifrågasätter om testfallet är korrekt eller om vi testat på rätt sätt så är det samma sak som när vi ifrågasätter om de kodat korrekt. Utvecklare kommer alltid försvara sin kod precis som vi försvarar vår kravspec och testfall. Det i sig är inget tecken på att de inte litar på oss.
Man ska också visa respekt för utvecklarna, och de för oss så klart, men ändå vara rak och självsäker i sin kommunikation. Är du inte självsäker? Låtsas att du är det så kommer det gå lättare för varje gång tills man slutligen slipper låtsas.
Min teori är alltså att om vi visar att vi har yrkesstolthet, älskar vad vi gör och tillför något som de ser behovet av samtidigt som vi har ett självsäkert sätt att kommunicera med dem så kommer de att respektera oss mer och få mer förtroende för vad vi gör.
Vad tror ni om detta?
Håller med dig Johan om att test inte alltid prioriteras, eller att gemene utvecklare inte alltid betraktar test som lika viktigt som deras arbete. Även i dagens utvecklingsorganisationer där kontaktytorna mellan utveckling och test är många, och där fler och fler jobbar i tvärfunktionella utvecklingsteam. Visst är det så att vi vinner förtroende genom att kunna systemen under test väl, brinna för vår nisch och hänga med i testtrender. Att vara proaktiva istället för att köra samma gamla regressionstestfall för att säkerställa att inget förstörts.
Jag har upplevt att jag får störst acceptans, förtroende och uppskattning för mitt arbete när jag jobbat proaktivt. Såväl med test och krav i de fall där sådana finns. Att tidigt hitta designmissar för att underlätta för utvecklarna, och i förlängningen vinna tid. Komma med bra tips och brinna för krav och test. Personligen tror jag att tvärfunktionella team bidrar till att överbrygga eventuella barriärer mellan krav och test så att man samarbetar som team mot ett gemensamt mål: att leverera programvara som uppfyller kraven med så hög kvalitet som möjligt och som driftsätts i tid. Det är viktigt att alla tänker i de banorna istället för att värna om sina revir. Bra utvecklare försvarar inte sin kod in absurdum, utan välkomnar testarens syn på det hela. Och en bra testare är öppen för influenser och jobbar i symbios med utvecklarna och kravställarna.
Jag tror också att tvärfunktionella team där alla har olika saker de brinner för men samtidigt jobbar mot ett gemensamt mål är ett bra sätt att uppnå den acceptans vi behöver.
Du verkar ha förstått vad det handlar om.
Kommunikation! Vi är alla ett team!
En erfarenhet jag vill dela med mig är att när testare och utvecklare tar del av den nya funktionaliteten som ska implementeras, är det jätteviktigt att vi tolkar den LIKA. För sanningen är att vi tolkar allt olika beroende på våran erfarenhet o.s.v.
Att tidigt stämma av med varandra att man tolkar den nya implementationsförlaget lika, så man undviker onödiga fel. Och för det finns det ju många olika sätt.
Pierre, håller med. Och man ska inte bara synkronisera den synen mellan utvecklare och testare. Vi upptäckte i ett projekt att vi alla hade exakt samma syn på vad kunden ville ha. När vi sedan hade demo så var kunden inte alls nöjd (tur vi hade demo tidigt i det projektet annars hade det blivit jobbigt)
Bra tankar!
Respekt är väl inget man får, utan något man förtjänar.
Jag tror det är viktigt att vi förstår att vi bidrar med information, det är inte en fabrik som producerar testresultat.
En nyckel gentemot utvecklare är att skriva bra buggrapporter, en annan är att delta i diskussioner (lär dig den teknologi som krävs), och jag har bra erfarenheter av att skriva testidéer i ett format som gör att de kan snabbt läsa och ge fler förslag.
Respekt från utvecklare är person-beroende, och kan snabbt raseras; var ödmjuk…
Håller med om att man måste jobba för att förtjäna respekt. Tror dock att många testare är för ödmjuka, långt ifrån alla men många.
Det tror jag kan vara ett problem för att man kan ge intrycket av att vara osäker på sin sak vilket kan göra att det blir svårare att få respekten.
Bra artikel och bra kommentarer, jag instämmer i allt ni skriver.
Jag har alltid vänt mig emot (miss-)uppfattningen att huvudsyftet med test är att hitta fel. När jag läser artiklar om test, böcker om test eller pratar med testare så hävdas det i nio fall av tio att huvudsyftet med test är att hitta fel. Jag tycker den inställningen är lika enfaldig som när ”kodare” tycker att de bara är programmerare, inte utvecklare.
Läser man mellan raderna i den här artikeln och i kommentarerna så är det ju just allt det andra som vi testare gör som gör skillnaden. Får man utvecklarna (och alla andra) att förstå och känna att vi testare bidrar med så mycket mer än felrapporter och att vi strävar mot samma mål som de så kommer respekten och tilliten efter väl genomfört arbete också.
Jag är inne lite på Davids spår, jag ser inte mitt syfte att i första hand hitta fel utan att få fram information om produkten jag testar som jag sedan kan ge till utvecklare/managment m.m.
Ett litet trick jag har när jag pratar med utvecklare är att säga att jag är här för att tillföra ett värde och att hjälpa utvecklarna. Många gånger har de en bild av att jag är där för att uppfylla vissa checklistor eller leta efter deras brister. Så när jag lägger tyngd på att jag vill tillföra något av värde så har jag märkt en liten attitydförändring och de börjar tänka på vad jag kan tillföra som i slutändan hjälper dem.
Intressant ämne att prata om 🙂