Hur får man utvecklare att lita på oss testare?

* Det funkar på min dator…

* Är du säker att du testar på rätt version…

Liknande kommentarer och frågor har många testare fått och frågeställningen verkar vara hur vi ska få utvecklare att ändra sig så de slutar komma med dessa kommentarer. Min teori är att det är fel frågeställning. Vi borde istället se vad vi kan göra för att de ska se oss som de värdefulla kollegor vi är. Jag tror att det viktigaste för att komma dit är att de får förtroende för oss. Det här är vad jag gjort för att få det förtroendet, det har fungerat för mig ni får gärna berätta vad som fungerat för er.

Yrkesstolthet

När jag och min bror var små så älskade han att bygga med LEGO. Han kunde sitta i timmar och bygga och vår mor gav honom massor av beröm för att han hade byggt fina saker. Själv var jag mer intresserad av hur saker fungerade och kvalitet än jag var av att skapa. En dag testade jag ifall hans plan kunde flyga; resultatet blev att planet störtade och vi hade LEGO på hela köksgolvet. Här hade man kunnat tro att vår mor skulle ge mig beröm för att jag hittat detta ganska stora designproblem men nej, hon blev upprörd över att jag hade sönder min lillebrors LEGO.

Detta är ett ganska tydligt exempel på att samhället premierar utvecklarnas arbete framför testarnas. Det finns flera, jag hade kunnat ta något från mitt yrkesverksamma liv istället men jag är övertygad att ni alla har sådana historier. Det viktiga är att utvecklare ofta får höra vilket bra jobb de gör och det leder till att de har en yrkesstolthet. Jag tror att vi måste få det också på något sätt. Det som hjälpt mig känna yrkesstoltheten är att jobba med andra personer som jag tycker är riktigt bra. Detta triggar mig att hela tiden bli bättre.

Älska test

En annan sak jag tror är viktig i sammanhanget är att utvecklare i stor utsträckning ser utveckling som mer än ett jobb. Många jag arbetar med eller har arbetat med gillar verkligen utveckling. Jag tror att om man vill få en utvecklares förtroende så hjälper det om man brinner för det man gör, alltså att man älskar test lika mycket som de älskar utveckling.

Jag läser böcker och bloggar av andra testare som jag ser upp till för att få inspiration. Sedan försöker jag lära mig nya saker för att förändra mitt arbete så att det hela tiden blir bättre och bättre men det viktigaste för mig är nog ändå att träffa andra testare och diskutera alla idéer och se vad de har lyckats med. På så sätt lyckas jag känna att test alltid är något nytt och spännande.

Visa vad du tillför

Utvecklare är ganska praktiska personer och om de inte vet vad vi gör har de svårt att få förtroende för vårt arbete. Den här biten tycker jag är den svåraste för det räcker inte med att köra ett antal testfall utan det måste vara saker som tillför något för dem. Hjälpa till att kodgranska ur ett testperspektiv eller diskutera med kunderna för att få fram information och problem tidigt har för mig fungerat bättre än att köra testfall efteråt för att tillföra något som gör deras arbete lättare.

Slutligen

Min LEGO byggande bror jobbar numera som scrum master och han gav mig ett par sista saker han tyckte skulle vara med här. När utvecklarna ifrågasätter om testfallet är korrekt eller om vi testat på rätt sätt så är det samma sak som när vi ifrågasätter om de kodat korrekt. Utvecklare kommer alltid försvara sin kod precis som vi försvarar vår kravspec och testfall. Det i sig är inget tecken på att de inte litar på oss.

Man ska också visa respekt för utvecklarna, och de för oss så klart, men ändå vara rak och självsäker i sin kommunikation. Är du inte självsäker? Låtsas att du är det så kommer det gå lättare för varje gång tills man slutligen slipper låtsas.

Min teori är alltså att om vi visar att vi har yrkesstolthet, älskar vad vi gör och tillför något som de ser behovet av samtidigt som vi har ett självsäkert sätt att kommunicera med dem så kommer de att respektera oss mer och få mer förtroende för vad vi gör.

Vad tror ni om detta?

About Johan Ström

Johan Ström Testkonsult hos Inceptive Johan började sin resa på testbanan för ungefär 8 år sedan. Under dessa år har han provat på flera olika aspekter av testyrket men det är frågor som rör effektivisering och hur vi samarbetar för att leverera kundnytta som hans hjärta slår extra mycket för.