Exklusiv intervju med Alan Page – Del 2

Del två av intervjun av Alan Page. Första delen finns här!

En intervju av Alan PAGE,  som började sin karriär som testare 1993.  Han började på Microsoft 1995, och har för närvande titeln  ”Director of test excellence” . I denna roll har han har ett övergripande ansvar för den tekniska träning som alla testare genomgår samt ett antal andra aktiviteter fokuserade på att förbättra testarna, testning samt test verktyg.

Intervjuare och översättare; Thomas Klevmar

Karriär

Thomas: Hur ser framtiden för testingenjör ser ut? Vilka färdigheter är viktiga att lära sig för att förbli intressant för arbetsgivarna?

Alan Page:  Det är bäst jag säger att framtiden är ljus, annars kommer ingen att läsa resten av svaret! Jag tycker att programvaru-testnings rollen fortfarande är relativt ny och håller på att definieras. Jag säger det trots att jag varit en testare i nästan 18 år, eftersom jag anser att mjukvaruindustrin fortfarande försöker ta reda på vad testare egentligen gör. Vad jag gör som testare , till exempel, är förmodligen ganska lite annorlunda än de flesta tester roller. Det är absolut inte en dålig sak, men eftersom det finns så mycket variation i test rollen, jag tror att det kommer att bli ett stort utrymme för tillväxt för många, många år.
Enligt min mening är förmågan att lära sig snabbt, och ha en passion att göra det, avgörande för testare. I anställningsintervjuer, frågar jag ofta testare “-Hur lär man sig något nytt?” Detta ger mig god inblick i huruvida de kommer att kunna hantera den tvetydighet som är en central del av testning och testarens roll.
Testare måste också kunna titta på helheten syn på ett problem, då exakt identifiera var de behöver för att gräva djupare. Jag ser testare kämpa ibland när de antingen inte kan se den stora bilden (t.ex. förstå hur en funktion används i ett större scenario), eller när de inte kan lista ut hur man isolerar ett problem (det vill säga, de vet att det finns ett problem, men de har ingen aning om var du ska leta efter ytterligare information eller ledtrådar).

Thomas: Hur ser du på test certifieringar (dvs. examen som testar att du har kunskap / kompetens som passar en testingenjör)? Uppmuntrar Microsoft internt ingenjörer att ta certificeringar? Varför / Varför inte?

Alan Page: Jag tror att certifikatet debatten är intressant. I USA har vi standardiserade tester som skolbarn behöver ta med några års mellanrum för att säkerställa att de är att lära sig “rätt saker” och lärare tar huvuddelen av skulden om deras klass poäng är låga. För mig är skolan lika mycket om att lära människor hur man lär sig som det handlar om att lära sig saker. Jag oroar mig för att med dessa tester, där läraren i första hand lära eleverna hur man ska klara provet, snarare än att fokusera på upptäckandet och nyfikenhet.
Jag har inget emot certifieringar, men jag orolig för att certifieringar som säljs tillsammans med en klass lär testare att veta några saker om att testa utan att veta hur man testar. Men att veta mer om ett ämne är nästan alltid bra, så jag ser inte nödvändigtvis skador i certifieringar, men jag undrar om nyttan av certifiering och utbildning är värt kostnaden för utbildnings- och certifierings-program.
För att delge full information och bakgrund har jag har inte en certifiering själv, så jag vet inte om vissa certifieringar innehålla mer praktisk testning och subjektiv bedömning, eller om människor som har certifieringar har funnit dem värdefulla. Så ta mina åsikter för vad de ‘ är värda.
Internt inom Microsoft, rekommenderar vi inte eller avråder vi någon certifieringar. Det finns ingen officiell hållning i ämnet, men med tanke på vår storlek, samlade erfarenhet och interna “standarder”, gör vi ett ganska bra jobb att få testare insatt och utbildad på terminologi, tekniker och strategier. Detta görs bl.a. genom intern utbildning, grupparbeten, mentorskap och genom arbetsplatspraktik.

Thomas: Måste en testare kunna koda/ tyda kod?  Dessutom, måste en testare kunna avlusa(debugga) och felsöka?

Alan Page: Beroende på situationen, programmering kan vara viktigt. På Microsoft litar vi mycket på kunskaper i programmering eftersom vi tror att de är nödvändiga för att testa, felsöka och diagnostisera stora komplexa system effektivt. Testa något i stil med Microsoft SQL Server eller Microsoft Exchange vore nästan omöjligt (och ta lång, lång tid) utan test automation.
Intressant nog skriver de flesta av våra testare inte enorma mängder automation. Men vi litar på kunskaper i programmering av testarna för att lösa komplexa problem som de flesta icke-kodare inte skulle kunna lösa. Vi har ett testscenario på vår produkt där vi behöver för att simulera nätverksavbrott under en kommunikationssession. Den manuella metoden skulle vara att inleda kommunikationssession, ta sedan bort och sätt tillbaka nätverkskabeln. Även om detta fungerar i liten skala, fungerar det inte när vi behöver testa förlust-av-nätverk-situationer i dussintals, eller hundratals scenarier. Att skriva ett litet verktyg för att simulera förlust av nätverk är en mycket mer effektiv lösning.
Å andra sidan, behöver många test situationer inte automatisering eller programmering. Interna applikationer, tillämpningar med begränsat utsläpp, eller korta cykler, kan medföra att en manuell test-metod är mer effektiv. En del av rollen som testare är att ge information om produktens beskaffenhet för den givna milstolpen på effektivast möjliga sätt. Om skriva kod och felsöka  hjälper för just din produkt,  i så fall bör du koda och felsöka.

Thomas. Vilka är de fem viktigaste färdigheter för en testare?

Alan Page:

  1. Systemtänkande – att se helheten
  2. Förmåga att lära och snabbt anpassa sig
  3. Att hantera tvetydighet – Jag hänvisar ofta till testning som en kunskapsinhämtning aktivitet, men ofta när vi testar (eller skaffar oss kunskaper), finns det hål i informationen. Stora testare se dessa hål och räkna ut hur man kan fylla dem.
  4. Nyfikenhet – bra testare inte bara hitta kritiska frågor – de är nyfiken på varför dessa frågor finns. De frågar “Jag undrar vad som händer när …” dussintals gånger om dagen.
  5. Kommunikation – testare måste konsekvent kunna tillhandahålla relevant information – och kommunicera med kamrater i andra discipliner för att samla in relevant information

Thomas: Jag har själv nyligen arbetat mycket med prestanda testning av webbsidor, några tips från dig eller Microsoft på detta område?

Alan Page:  Detta är några år gammal nu, men jag fortfarande hänvisa folk till detta dokument.

I nästa vecka kommer sista delen i intervjun.

About Thomas Klevmar

Thomas Klevmar Testexpert hos OpenText/StreamServe Thomas började arbeta med kvalitetsäkring samt test år 2000 och är specialiserad på prestandatestning och testverktyg. Han har arbetat som testare, testledare och testautomatiserare. Thomas har en bakgrund inom systemutveckling och testning hos bl.a. Microsoft i England och USA.