Helhetssyn genom kortsiktig planering

Att många projekt idag genomförs med hjälp av kortare iterationer är inget ovanlighet. Jag föredrar själv att arbeta på det sättet. En av fördelarna med att dela in projektet i mindre och kortare iterationer är bland annat för att det förenklar planeringen. Att planera är alltid svårt och det blir svårare ju längre fram slutdatumet på projektet är.

Men risken som jag ser är att många kan tappa helhetssynen. Det behövs en framförhållning när man planerar och det går inte att bara planera 2-4 veckor framåt hela tiden. Att fokusera på de högst prioriterade aktiviteterna är en väldigt bra idé. Men att hamna i sista iterationen och då förklara för kunden vad som inte kommer levereras är fel strategi.

Tolka mig inte fel nu, jag tycker inte att man ska planera allt i detalj utan jag tänkte helt enkelt påminna alla om vikten att hitta en bra balansgång mellan kortsiktig och långsiktig planering.

Fortlöpande återkoppling

Vid planeringsmöten är det väldigt viktigt att reflektera hur arbetet fortlöper och hur det ligger i fas med den övergripande planen. Om kunden och teamet har kunskap i tidplanen och eventuella deadlines blir prioriteringarna av aktiviteter mer relevanta. Uppstår det problem så måste ni förstå hur det påverkar den övergripande releasen och inte bara den pågående iterationen.

För lite planering är inte bra

Jag tror att de flesta kan hålla med om att försöka planera hela projektet i detalj är galet. Om detaljplanering är den ena extremen så är extrem kortsiktig planering på andra sidan. Jag tror att det kan vara enkelt för många att avstå från det långsiktiga tänkandet, men att stoppa huvudet i sanden utan blicka framåt är inte heller någon framgångsfaktor. Finns det beroenden av exempelvis en tredjepart eller andra projekt kan det finnas behov att planera in aktiviteter i ett tidigare skede och ha ett långsiktigt tänkande.

Lyft blicken

Som sagt, det är väldigt viktigt att lyfta blicken emellanåt. Fastna inte bara i den kortsiktiga planeringen. Att informera kunden för första gången i slutet av projektet att några aktiviteter inte kommer levereras är inte uppskattat. Om kunden istället hela tiden är medveten om progressen och riskerna blir det garanterat lättare att leverera de tråkiga nyheterna.

Är ni nya när det gäller att arbeta med iterationer eller har ni ofta problem med överraskande resultat i slutet av projektet? Försök då att kombinera ett kortsiktigt förhållningsätt och en sund helhetssyn, detta gör ni genom en ärlig och öppen kommunikation med alla berörda parter. Se detta som en påminnelse att inte glömma helhetssynen.

Lycka till och kommentera gärna med era egna erfarenheter

/Jagge

About Jagge

IT - Konsult hos Claremont – Partner, styrelseledamot och bloggare på TestZonen - Styrelseledamot i SAST - Utbildare för Röda korset For more information contact me on linkedin.com/in/jagge