De ljuvliga dofterna av varm motorolja och bränt gummi

Nyligen tillbringade jag en helg på Mantorp Park och insöp de ljuvliga dofterna av varm motorolja och bränt gummi, detta är någonting som jag regelbundet gjort under hela mitt liv. Jag har både varit förare, mekaniker och publik i diverse bilracing sammanhang. Bilracing är kort och gott ett mycket stort intresse för mig.

En av de saker som fascinerar mig mest är arbetet med att ställa in billarna optimalt för varje enskild bana och för stundens specifika väderförhållanden och den strategi vi valt till just detta racet. Det är lite olika beroende på klass hur mycket som man kan ställa in, men de vanligaste justeringsparametrarna är, dämpning, returdämpning, krägningshämarens hårdhet, camber, utväxling, downforce m.m. Det rör sig kort och gott alltid om ett stort antal parametrar att laborera med. När man börjar ställa in bilen så har man en grov uppfattning om hur man skall justera dessa parametrar för att få önskat beteende, denna grova uppfattning baserar sig på erfarenheter ifrån tidigare race. Ju mer erfarenhet du har av att ställa in bilen och ju mer data du har sparat ifrån liknade omständigheter, desto bättre blir din uppfattning om hur du skall ställa in bilen.

Helt perfekt blir dock bilen aldrig efter en sådan här grov inställning utan det är omfattande tester som till slut förhoppningsvis leder fram till en optimal inställning av bilen. Vem är det då som utför dessa tester, jo det är slutanvändaren, raceföraren som genomför testerna. Det är alltså slutanvändaren som utvärderar produkten och kommer med feedback och önskemål om hur bilen skall bete sig. Denna feedback måste sedan den som ställer in (utvecklar) bilen kunna tolka och omvandla till förbättringar av bilens egenskaper. Denna procedur sker sedan iterativt om och om igen tills slutkunden är nöjd eller tiden/budgeten är slut.

Det händer ganska ofta att bilen inte blir helt optimalt inställd. Detta beror oftast på att slutkunden och den somutvecklar bilen inte kan kommunicera med varandra på ett sådant sätt så kundes feedback leder till rätt åtgärder. Det kan också bero på den grova första inställningen var så felaktig så teamet inte hinner ta sig hela vägen till den optimala inställningen.

En annan vanlig orsak till att kvalitén inte blir optimal är att strategin för testnigen inte tänks igenom tillräcklig innan, om vi inte hinner testa alla kombinationer, vilka skall vi då välja att testa?

Om slutkunden (raceföraren) är så oteknisk eller oerfaren så han eller hon inte kan ge konstruktiv feedback så stärker vi helt enkelt upp teamet genom att en erfaren biltestare(domänexpert) hjälper föraren med testningen. Denna domänexpert brukar även kunna hjälpa till och konkretisera önskemålen så att teamet vet vart du skall.

På något sätt så påminner detta intällningsarbete en hel del om någonting annat jag brinner för… Önskar bara att det skulle vara lika gott om slutanvändare som kunde guida oss rätt även i mjukvaruutvecklingens värld som i racingens förtrollade värld.

About Jonas

Jonas Hermansson VD, Krav och testnörd på Inceptive Stockholm Grundare av TestZonen.se. Tidigare medlem i Styrelsen SAST. Medlem i Styrelsen DSDM konsortiet. Jonas började arbeta med kvalitetssäkring och test 1994 och är specialiserad på testorganisation, testprocess och testverktyg. Han har bland annat arbetat som testledare, testchef, testautomatiserare, lärare och mentor samt med krav och verktygsupphandling.