Cost/benefit till absurdum

Det är i alla fall ingen som kommer att dö, säger testledaren följt av ett nervöst skratt när det är dags för release.

Visst kan det vara så, många av oss arbetare kanske med att utveckla en hemsida, någon iphone app, eller kanske implementera någon nytt rapportsystem. Visst det kan bli stora förluster men hur skulle ni tänka om det faktiskt var så att någon skulle kunna mista sitt liv eller skadas allvarligt om inte testerna utförts på rätt sätt.  Absurd fråga, ja visst men jag tänkte berätta för er om Ford Pinto fallet, där man tog cost/benefit till sin spets.

Ford Pinto Case

Ford Pinto är en bilmodell som tillverkades av Ford i USA från 1971 till 1980. Efter en serie olyckor där Ford Pinto-bilar blivit påkörda bakifrån och börjat brinna fick modellen ett dåligt rykte. Felet orsakades av att bensintanken då trycktes in i differentialen och punkterades av utstickande bultar. I massmedia anklagades Ford för att ha känt till problemet men inte åtgärdat det.

Hur hamnade företaget Ford i denna soppa?

Ford vill konkurrera på småbilsmarknaden med andra Japanska bilmärken. Ford Hade dock ingen modell utan skulle bli tvungen att producera en ny bilmodell. Ledningen vill ju självklart inte vänta hela sitt liv ”dvs ca 3år som det brukade ta” utan nu skulle bilen Ford Pinto vara klar på två år.

Som ni säkert själva har erfarit så när det finns ett orealistiskt tidschema är chansen stor att kvalitén kommer ha brister. Och precis så blev det med Ford Pinto. För sent i utvecklingsfasen upptäckte man problem med framförallt bensintanken. En påkörning bakifrån i en snitt hastighet på 50km/h skulle göra att tanken skadades och bensin läkte ut, detta kunde sedan leda till att bilen exploderade och passagerarna fastnade i en brinnande bil.

Det fans en lösning på en annan variant av bensintanken som inte var lika känsligt mot krock men detta skulle höja kostnaden för mycket tyckte ledning. Det var viktigt att säljpriset på bilen inte höjdes då målgruppen inte skulle vara bered att betala ett högre pris.

De fanns även en lösning med flytta platsen på tanken med då skulle bagageutrymmet bli för litet med motiveringen ”Safety isn´t the issue, trunk space is”.

Cost/benefit analys

Fords projektledning bestämde sig för att göra en cost/benefit analys. Att göra en kostnadsanalys är ju inget fel tänker ni. Absolut inte, det kan vara ett bra sätt att få en indikation på vad som ska prioritera i backlogen, även om jag inte använder den metoden flitigt.

Problemet med Ford Pinto fallet var att de gjorde en kostnadsanalys på människoliv. Genom att räkna ut vad ett liv var värt kunde de jämför detta med vad det skulle kosta att återkalla bilarna för att fixa tanken. Kostnande för att återkalla bilarna skulle kosta betydligt mer än att betala skadestånd, rättegångar andra kostnader vid ett dödsfall.

Benefits

Savings: 180 burn deaths, 180 serious burn injuries, 2,100 burned vehicles.

Unit Cost: $200,000 per death, $67,000 per injury, $700 per vehicle.

Total Benefit: (180 x $200,000) + (180 x $67,000) + (2,100 x $700) = $49.5

million.

Costs

Sales: 11 million cars, 1.5 million light trucks.

Unit Cost: $11 per car, $11 per truck.

Total Cost: (11,000,000 x $11) + (1,500,000 x $11) = $137.5 million.

Utifrån detta så skulle Ford alltså fattat beslutet att fortsätta leverera bilarna med försvar att det var mer kostnadseffektivt. Det kan ju sägas att det inte endast var Ford som använde sig av cost/benefits analyser av liknande slag utan på den tiden var inte säkerheten i fokus som idag, det fans helt enkelt inte pengar att tjäna i säkra bilar.

Att det är ett sjukt exempel är det nog ingen tvekan om. Vad som kan hända när man försöker leverera något snabbare än planerat genom att tumma på kvalitén behöver inte vara lika extrem inom systemutveckling men likheter finns i tankesättet. Att kostnad är viktigt går inte att komma undan men det ska snaras handla om kostnadseffektiva förbättringar, tänk på det nästa gång någon försöker komma med orealistiska tidsplaner.

När ni går hem och känner er oroliga för kvalitén så kan ni tänka på detta extrema fall och förhoppningsvis känna er lite lugnare. Och få lite sömn och energi för ytterligare en testintensiv arbetsdag.

Det är tur att det finns testare, för hur skulle det annars gå.

About Jagge

IT - Konsult hos Claremont – Partner, styrelseledamot och bloggare på TestZonen - Styrelseledamot i SAST - Utbildare för Röda korset For more information contact me on linkedin.com/in/jagge