10 orsaker till att inte outsourca testningen

De senaste åren har outsourcing blivit allt populärare i jakten på lägre kostnader och större vinster. Vi ser outsourcingen i olika former och skepnader och den form som berör oss testare är när de separerar utvecklingen och testningen från varandra. Oavsett om de lägger testning och utveckling i samma stad eller i olika länder så finns det tio orsaker till att inte outsourca testning men behålla utvecklingen. Med det här inlägget vill jag ge några argument till att inte outsourca testningen.

Nära samarbete ger synergieffekter

Ett nära samarbete ger ett kontinuerligt lärande mellan test och utveckling och därmed stora synergieffekter i form av testkunskap till utvecklarna. Detta kan leda till att de börjar tänka mer på testning i sitt sätt att programmera, vilket skulle leda till färre defekter i testfasen.

Stora insatser för kunskapsöverföring

Något som det inte tänks på är de kostnader för överlämningen mellan utveckling och test som är dyra och helt onödiga. Det skulle också behövas en större kunskapsöverföring än om utveckling och test tillsammans lär sig produkten på ett sätt som inte är tillämpbart med outsourcing.

Vem känner ansvaret?

Det som jag tycker är viktigt är att organisationen som levererar produkten känner ett kollektivt ansvar för kvalitén på produkten. Via outsourcing är den stora frågan vem som känner detta åtagandet. Jag tror inte att testorganisationen känner något sådant ansvar eftersom de bara skall testa produkten.

Turn-around tiden är lång

Den turn-around tid som uppstår när en defekt hittas och tills den blir fixad kan bli längre vid outsourcing än om testning och utveckling jobbade tillsammans. Om vi tänker oss att testningen är outsourcat till ett land i Asien så har vi tidszoner, vilket ibland kan vara till en fördel, att ta hänsyn till samt även de språkliga förväxlingar som kan uppstå.

Produktkunskap är viktig

Med outsourcing kommer ett mödosamt arbete som krävs för att utreda om en eventuell defekt är en defekt eller om det är testaren okunskap om produkten som har genererat defekten. Produktkunskap är A och O för både testare och utvecklare, vilket kan vara svårt att upprätthålla för testare om testningen outsourcas. När produkten ändrar riktning och ny komplex funktionalitet tillkommer måste den testande organisationen än en gång få kunskapsöverföring (se tidigare rubriker).

Ett samarbete mellan testare och utvecklare ger effektivare tester

Att outsourca testningen till ett annat företag oavsett om företaget finns i samma stad, samma land eller någon annanstans på jorden blir resultatet detsamma. Vi har ju alla erfarenheter utav dåliga kravspecifikationer, dåligt dokumenterat system etc. Resultatet blir att testorganisationen blir mindre effektiv om kommunikation mellan test och utveckling måste gå via e-post med eventuella tidszoner och språkförväxlingar. Detta kommer att leda till att testorganisationen kommer att halka efter utvecklarorganisationen ännu mer.

Enligt egen erfarenhet tycker jag att det är bäst att prata med utvecklaren, hängandes över produkten som körs där både jag och utvecklaren kan diskutera olika saker.

En större arbetsbörda, totalt sett

Den totala arbetsbördan blir större, sett till helheten, om man räknar in några av de ovanstående argumenten, som tex att utvecklarorganisationen måste lära testorganisationen, verifiering om en defekt är en defekt eller inte. Vi kan lägga på den arbetsbörda som blir med kommunikationssvårigheter mellan olika kontinenter och även den ”övertid” som kan bli om videomöte skall hållas.

Byte av testare

När väl kunskapsöverföringen har skett till den testandeorganisationen finns det inga garantier att testpersonalen är densamma från gång till gång. Skulle outsourcingen ske till ett bolag med hög personalomsättning har kunskapsöverföringen blivit ogjord. Som vi alla vet så är en stabil testgrupp med avseende på bemanning en viktig del till en produkt med hög kvalité.

Hur mäter man framgång i outsourcing?

Hur vet man att outsourcingen är lönsamt. Det är ganska enkelt att se hur kostnaden för testningen sjunker. Görs kontroller på att kostnaden för utvecklingen inte skenar i väg, eller att supporten inte får mer att göra. Har man inga klara tydliga mätverktyg för ett lyckat outsourcing kan det skapa incitament som inte agerar i enlighet med projektets mål att leverera en produkt med god kvalité

Extra testning krävs

För att minska olika ledtider som uppstår vid outsourning bör den utvecklandeorganisationen lägga ner lite extra tid för att testa produkten innan den levereras till test teamet. Bara för att vara på den säkra sidan att inga onödiga defekter uppstår eftersom turn-around tiden, enligt ovanstående stycke, är lång och dyrköpt.

About Henrik Andersson

Henrik Andersson
Jayway

Henrik Andersson från Jayway – Test, f.d. Testway, har sedan 1999 engagerat sig inom testning och kvalité. Under de senaste åren har intresset för testningen blivit ännu starkare och då framför allt inom Exploratory Testing och Session Based Test Management, testning inom Agila projekt och teknisk krävande testning.