Kortlekar, kloningar och ninjas: 500 ord SAST Q3

SAST Q3 bjöd på en hel del intressanta föreläsningar kring test. Att tro att man bara kan sätta igång och testa är ganska naivt då det är så mycket kring testning som försvårar arbetet. Bädda för test var temat för konferensen och dagens föreläsare talade om hur man kunde förbättra förutsättningarna för ett gott testarbete.

Erik Kieffer från King tog upp skillnader på att testa och att kontrollera och visade att man som testare är mer en digital detektiv som utforskar det ingen annan har testat och är något som kompletterar regressionstester som är till för att kontrollera. QA Ninja är jobbtiteln på utforskande testare på King för den som är sugen på en cool titel och för den som vill vara lite mer av en Indiana Jones inom testning.

Jag lärde mig om Service Virtualization av Ulf Jentler från SQS och hur det hjälper med testmiljöer genom att klona beteenden och funktioner från komponenter för att minska beroende av dessa samband i skapandet av testmiljöer.

Morgan Ahström från Claremont visade hur simpelt det kan bli med en Kanbantavla för att hitta problem i ett projekt då han talade om erfarenheter från misslyckade och lyckade arbeten.

Användandet av kortlekar för att hitta inspiration och samtalsämnen kring test, för att på så sätt få igång snacket kring ämnen man vanligtvis kanske inte tänkt på var något som Klaus Nohlås talade om. För er som är sugna på att använda kortlekar så fanns det en hel del olika där ute på marknaden. Lägg fram en kortlek på lunchbordet för att få igång snacket!

Rosemarie Arnemark pratade om förändringsarbete och hur man kan få med sig alla på tåget. Gör en tydlig bild av målet och vart vi ska för att sedan engagera medarbetarna genom få dem att känna ett behov av förändring och skapa ett positivt grupptryck. Var noga med att INTE använda några pekpinnar!

Något som ska vara så självklart, men ändå inte alltid är det, är vårt testuppdrag och varför vi testar. Rikard Edgren pratade om hur man på ett bra sätt kan få fram det som är det viktiga i sitt testarbete. Ta reda på vad som är viktigt genom att prata med intressenter och genom att kolla relevanta informationskällor. Berätta om vad du tror är ditt testuppdrag för att minska risken för missförstånd och för att förankra testuppdraget. Testuppdraget kanske inte alltid är detsamma utan ändras med tiden, så ändra dig om du vet mer.

Dagen avslutades med mind games då Lars-Peter Loeld fick oss i publiken häpna över hans förmåga att läsa våra tankar.

Som man bäddar får man ligga brukar det sägas och det gäller väl även test. Så se till att organisera er oavsett om det gäller er testdata/testmiljöer samt hur ni lägger upp ert arbete. Men framför allt, se till att ni förstår vad ert uppdrag är så har ni redan där skapat bättre förutsättningar för en gott testarbete. Det tar jag mig från SAST Q3

Robert Westford

Testanalytiker på Linkon och student på Nackademin

Kommentera