–
2013-02-06Posted in: Artiklar
- De flesta “seriösa” företag har en marknads och försäljningsstrategi. Varför är det inte lika självklart att ha en tydlig strategi för kompetensutveckling?
- Kompetens är en konkurrensfaktor därför ska kompetensutveckling vara en ledningsfråga
- Personalen ska vara minst lika viktig som inköp, marknadsföring och sälj.
- Chefer behöver även utvecklas inom kompetensutveckling
- Vad du kan och gjort ska vara viktigare än det du studerat
- Konsulter är ett bra sätt att höja kompetensen, glöm inte bara kompetensöverföring till anställda
- Kompetensutveckling är en investering inte en kostnad, sätt kulturen i företaget.
- Kompetensutveckla dina starka sidor, ibland ska du fokusera på det du är bra på och göra det ännu bättre, som omväxling.
- Kompetensutvecklingen ska vara verklighetsförankrad och up to date.
- Kompetensutveckling är en konkurrensfördel för företaget, inte en belöning till personalen
- Kompetensutveckling kräver inte bara pengar utan även tid, tid för planering, uppföljning och träning
- Karriärvägar på företag ska vara synliga, annars kan det blir svårt för personalen att se möjligheter
- Utvecklingssamtal behöver inte bara vara en gång om året. Kontinuerlig och regelbundna utvecklingssamtal är värt att pröva
About Jagge
IT - Konsult hos Claremont – Partner, styrelseledamot och bloggare på TestZonen - Styrelseledamot i SAST - Utbildare för Röda korset
For more information contact me on linkedin.com/in/jagge
Väldigt intressant ämne. Och väldigt komplext.
Har du några modeller för kompetensutveckling som du tycker är användbara för ökad förståelse?
Jag tänker på något liknande
http://en.wikipedia.org/wiki/Dreyfus_model_of_skill_acquisition
eller
http://en.wikipedia.org/wiki/Four_stages_of_competence
eller
http://en.wikipedia.org/wiki/The_SECI_Model
Och sen så klart om/hur man kan applicera modellerna på ett framgångsrikt sätt.
Egentligen är väl min fråga om du har några exempel på det du beskriver i din punkt 9 som du kan dela med dig av. Mycket text för en sådan kort fråga 🙂