Varför testa?!

Jag hade för en tid sedan en mycket intressant diskussion om test överhuvudtaget. Ibland när man är i en speciell värld (där test är etablerat) så tror man att hela världen är i fas med sin egen värld. I detta fall skickades jag bryskt tillbaka till 90-talet, innan testmetoder, processer och själva testrollen till stora delar var känd.

Samtalet började med ”Varför test?! Varför ska vi ha testare i detta projekt och om vi ska ha det varför räcker inte t.ex. max en testare per tio utvecklare?!”.

Pang! Back to the nineties.

När jag är ute och pratar test med personer generellt så brukar mitt huvudargument vara ”hur stor risk vill du ha?”. Svaret på den frågan är mer eller mindre generellt – så liten som möjligt. Då är följdfrågan, hur närmar vi oss ett sådant mål?

I just denna diskussion så bet inte argumentet risk utan personen hade hakat upp sig kostnaden. Personen ansåg att riskminimering med hjälp av testspecialister inte behövdes, det var något som projektet själva klarade av och om man skulle ”lyxa” till det så var det max ration 1:10 som skulle krävas (en testare per tio utvecklare)

Mina argument, både dåliga och bra, fick dock in diskussionen på ett annat spår. Istället för att se på kostnaden så ställde jag följande frågor:

  • Vilka var de stora felen som hittades i produktion i de senaste projekten?
  • Vad var kostnaden för att ordna till de felen och vilka anser du att ni borde ha tagit innan release?
  • De som du tycker att borde upptäcks, varför togs de inte?
  • Finns det ett problem med att den som har utvecklat en sak inte tänker från ett tredjemansperspektiv?
  • Hur mäter ni kvalitet?

Svaren var ganska vaga och ett ljus tror jag tändes. Går vi sedan in på kostnaden så är det hur mycket värde som tänkbara felaktigheter kan kosta som bestämmer hur mycket man skall testa. Allt enligt den mycket enkla formuleringen:

Liten risk – lite test.

Hög risk – mycket test.

Det går alltså inte att ha ett universellt mätetal avseende antalet resurser kontra testpersonal. Utan det är vad som man vill uppnå som sätter gränsen. Felfritt blir det aldrig, men värdet att veta vad man har verifierat innan release innebär kontroll.

Så för mig personligen blev det en väckarklocka hur man säljer in test hos en person som bara ser det som en kostnad som denne bara skulle vilja bli av med. Argumenten kan filas och behöver alltid filas. Dessutom måste vi inom detta ämnesområde alltid berätta vad vi kan hjälpa till med. Lyckas vi inte med det så vi har vi egentligen inget självberättigande. Ingen annan kommer att göra det jobbet för oss!

Till sist, personen hade rätt från sitt perspektiv, det är upp till oss att förändra det genom att visa på nyttan och att argumentera på ett sådant sätt som går hem.

Berätta gärna om Era historier, hur ni hanterar liknande situationer eller hur tankegången går!

Tags:

About Bengt

Bengt Augustsson Delägare av QualityMinds AB. Grundare av TestAdvance AB. Grundare av TestZonen.se.Medlem i Styrelsen SAST Väst. Bengt började arbeta med kvalitetssäkring och test 1999 och är specialiserad på testledning,testverktyg, testverktygsutveckling samt testautomatisering.