10 kreativitetshöjare för att göra mötet roligare

1. Byt miljö
Är det fint väder så kanske ni kan mötas i en park eller vid ett lugnt kafé.

2. Tjejnamn på A
Sätt en tidsåtgång på exempelvis 1 minut. Låt sedan alla deltagare själv skriva ner alla tjejnamn på A som de kan komma på. När tiden är slut ber du en av deltagarna att läsa upp de namn som finns på lappen. Du går sedan vidare till nästa deltagare och ber den personen att komplettera med de namn som inte den första deltagaren har sagt. Fortsätt så laget runt.

3. Skissa och Gissa
Skriv ner några lappar med enklare ord. Låt deltagarna få en minut på sig att skissa ord på tavlan och de andra ska gissa rätt ord. Deltagaren som skissar får en poäng för varje rätt ord. Är det en storgrupp går det även att dela in i lag.
4. Fika, kaffe, frukt eller något annat som ger energi

5. När det har gått 30 minuter av mötet så planerar du in 5 min bensträckare.

6. Bildelar
Dela teamet i mindre grupper om 5-7 personer. Låt alla grupper få 20 minuter där de får diskutera vilka bildelar de skulle vara om de var en bil. Exempelvis kanske någon är växellådan och någon annan blir backspegeln. Ta sedan 15 minuter där alla grupper får redovisa sina bildelar och även en motivering varför just den personen blev exempelvis motorn, är personen drivande för projektet?.

7. Olika användningsområden
Välj ut någon vardagligsak och be deltagarna skriva ner så många olika användningsområden som går. Exempelvis kan du välja en tegelsten, den går att använda som dörrstop, bokstöd, hammare osv. Låt sedan alla få redovisa sina resultat och fyll på en lista på samma sätt som punkt 3 Skissa och gissa.

8. Tvärtom metoden
Istället för att diskutera hur saker ska eller bör utföras kan ni istället låta alla få berätta hur man inte ska göra. Det brukar vara enklare att komma på hur man kan förstöra än att förbättra. På så sätta kommer tankeverksamheten igång.

9. Viskleken
Detta har nog de flesta gjort tidigare och den är väldigt bra på att påvisa en del faktorer. Välj ut en bild eller en kortare historia på några rader. Dela upp teamet så att varje grupp har minst 8 deltagare. Låt den första personen som har bilden eller texten läsa på och sedan informera nästa person. Person nummer två får skriva ner anteckningar som sedan i sin tur berättar för person nummer 3. Jämför sedan resultat med ursprungsinformationen.

10. Energi
Det är superviktigt att den som håller i mötet har och utstrålar energi. Energi smittar av sig och det är svårt av kräva andra att vara kreativa om man inte själv är det.

About Jagge

IT - Konsult hos Claremont – Partner, styrelseledamot och bloggare på TestZonen - Styrelseledamot i SAST - Utbildare för Röda korset For more information contact me on linkedin.com/in/jagge