Testning och kvalitet

Härom dagen tittade jag av en ren slump på några annonser i en tidning där några IT företag letade efter testare. Min nyfikenhet vaknade och jag började läsa lite mer för att se vad det var för kompetens de letade efter. Jag ville få en bild om vad det är som marknaden efterfrågar inom testing nuförtiden. Automatisering var en förekommande kompetens, liksom SCRUM, Risk Baserade testing och Exploratory Testing. Inget konstigt med det, tänkte jag, men något som fångade min uppmärksamhet var att några företag skrev att bland arbetsuppgifterna att ansvara för kvalitet av produkten. Då tänkte jag att detta var ett ämne som ofta hamnade i diskussion för några år sedan. Då ställdes intressanta frågeställningar som t.ex. hur kvalitet kan definieras. Är det verkligen Test avdelning eller QA avdelning (som det kallas på andra ställe) som är ansvariga för kvaliteten?

Några kända organisationer och personer inom testning definierar kvalitet på olika sätt. IEEE brukar definiera kvalitet som ”the degree to which a component, system or process meets specified requirements and/or user/customer needs and expectations”. Det som är intressant i denna definition är att man associerar kvalitet med användarnas förväntningar. Edwards Deming, en auktoritet inom kvalitetsområdet, säger att “quality should be aimed at the needs of the customer, present and future”. Att tillfredställa, inte bara aktuella utan också framtida behov, är en del av kvalitet, enligt Deming. En annan definition av Tom DeMarco säger att “a product’s quality is a function of how much it changes the world for the better.” Alltså, användarnas tillfredsställelse är viktigare än allt annat. En fjärde definition följer samma spår, nämligen Gerald Weinberg i sin bok ”Quality Software Management: Systems Thinking, säger att “Quality is value to some person.” och sätter definitionen i en rent subjektiv nivå. Enligt detta kan olika personer uppleva kvalitet av samma mjukvara på en helt annorlunda sätt. Vem säger att en har fel eller en annan har rätt? I slutändan kan vi komma överens om en sak, kvalitet innehåller en stark subjektiv attribut och kan tolkas olika av olika personer och därför är den otroligt svårt att mäta eller bli kvantifierad.

Kan en testare vara ansvarig för kvalitet? Nej, det tycker jag inte. Kvalitet är ett resultat av ett gemensamt arbete där ett team utvecklar en produkt. Testgruppen kan berätta hur de upplever kvalitet. Som James Bach säger, att en testare berättar en historia. En historia om hur den objektiva delen av kvalitet kunde kvantiferas i test exekveringen och hur den subjektiva delen kunde upplevas men testare kan inte ansvara för kvalitet av en produkt. De kan i bästa fall bara mäta hur kvalitet är utifrån pre-definierade parametrar. Som sagt, kvaliteten är allas ansvar. Jag trodde att den diskussion var passé men det verkar som den är aktuell fortfarande.

Tags:

About Jaime Gomez

Jaime Gomez
Senior QA Engineer Axis Communications
En av grundarna av SAST-Öresund

Ämne jag gillar arbeta med: testledning, testautomatisering, testprocess. Jag började arbeta med QA frågor år 2001. Jag har arbetat som utvecklare också på olika företag och därför har ett utvecklingsperspektiv hos mig.

Alla kommentarer på denna webplatsen speglar bara författares åsikter och inte arbetsgivare.